Saturday, June 11, 2011

Selamat kembali ke sekolah


Esok, sesi persekolahan akan bermula dan sesi P & P akan berjalan seperti biasa. Bagi Guru Pelatih seperti saya, banyak perkara yang perlu difikirkan dan wajib mempersiapkan diri dari segi emosi, jasmani, rohani dan intelek. Hendak mengajar pelajar Pra-U bukannya mudah. Guru kena merancang dan membuat ulangkaji dahulu sebelum mengajar. Tambah-tambah lagi kena mengajar mata pelajaran Pengajian Am 1 dan 2. Sangat mencabar.

Guru tidak perlu bimbang dari segi kawalan kelas apabila mengajar pelajar Pra-U, perkara ini mungkin bonus bagi guru sebab pelajar Pra-U biasanya sudah matang dan sifat malu juga terserlah. Jika berperlakuan seperti budak-budak, bukan Pra-U namanya tu..tak matang kata rakan-rakan lain. Tak ke malu namanya tu.

Cikgu mungkin berada dalam keadaan selesa dari segi emosi, jasmani dan rohani. Tapi macamana pula halnya dengan intelek?? silap hari bulan, entah-entah ajaran sesat yang diajarkan kepada pelajar.

Apa pun, saya berharap agar dapat menjadi guru yang mampu menyumbang jasa dan sentiasa melakukan yang terbaik dalam mendidik anak-anak murid supaya menjadi orang yang bermakna kepada masyarakat dan negara. Sekian...

No comments:

Post a Comment

Sukatan Pelajaran Pengajian Am

Sukatan Pelajaran Pengajian Am STPM